De Karelsbrug

Het is de bekendste bezienswaardigheid van Tsjechië. 516 meter lang en op sommige stukken bijna tien meter in de breedte. Gesteund door zestien stenen bogen die verankerd liggen in de brede rivier de Moldau. We hebben het over de zeer imposante Karelsbrug. Als je over de brug loopt voel je hoe belangrijk en majestueus dit bouwwerk is. Het is een symbool voor de stad en een bezienswaardigheid die iedereen op weg naar Praag op het to-do-lijstje schrijft. Een stedentrip Praag is niet compleet zonder de Karelsbrug gezien te hebben.

het begin van de bouw stamt uit de veertiende eeuw, om precies te zijn uit het jaartal 1357. Op 9 juli van dat jaar legde Karel IV om 5.31 uur legde koning Karel IV de eerste steen. Dit tijdstip werd uitgekozen om de datum en tijd omgekeerd hetzelfde te laten zijn. Dit wordt een numerologisch palindroom genoemd. De brug werd gebouwd op de plek waar de Judithbrug in 1342 was ingestort. Peter Parler, in die tijd een bekende technicus, presenteerde een ontwerp aan de koning. Koning Karel IV keurde het ontwerp goed, en er werd een voorspoedige bouw voorspeld. Dit bleek echter net iets te optimistisch. Door oorlogen met Zweden en Oostenrijk werd de brug een aantal keren flink verwoest. Ook waren er plotselinge overstromingen van de Moldau, die ook al de Judithbrug hadden doen instorten. Bepaalde delen van de brug verdwenen enkele malen in de rivier.  Na 45 jaar was de brug klaar voor gebruik. Nog maar één van de zestien bogen is in zijn geheel ongeschonden door de bouw gekomen.  Deze boog is tot op heden ook nog steeds intact.

Als gevolg van de centrale locatie in de stad heeft de Karelsbrug een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Praag. Aan het einde van de Dertigjarige Oorlog, 1648, werden de binnenvallende Zweden hier tegengehouden en in 1744 werden de Pruisen hier verslagen. De brug diende dus naast belangrijke decoratie ook als een belangrijke verdedigingslinie! Tot 1841 was de Karelsbrug de belangrijkste verbinding tussen de Oude Stad en de Praagse burcht. Opmerkelijk is ook de naamsverandering die de brug heeft ondergaan. Tot 1870 heette de brug nog gewoon de Kamenný most (Stenen Brug), maar in 1870 werd dat veranderd in de Karelsbrug.Tijdens uw wandeling van de ene naar de andere kant van de brug komt u maar liefst dertig standbeelden tegen. De meesten hiervan zijn afkomstig van de tijd dat er vooral in de barokke stijl gebouwd werd, rond 1700. Veel van de beelden zijn vervangen met replica’s, die wel te bewonderen zijn in het lapidarium van Praag, een museum voor beeldhouwkunst.

De Karelsbrug is voor Praag wat de Eiffeltoren voor Parijs is. Twijfel dus niet om tijdens uw stedentrip Praag even een bezoekje te brengen aan de indrukwekkende Karelsbrug!

Geschreven door:

Casper Knieriem

Terug naar het overzicht